^  góra strony

  • 1

SP 368 WARSZAWA

w e r s j a   i n t e r n e t o w a   g a z e t k i   s z k o l n e j

2019/2020 NR 1 - PRAWDA O TELEFONACH

Przeprowadziłyśmy wywiad o telefonach z Panią pedagog Aleksandrą Skuzą.

- Czy telefony nas podsłuchują?

- Telefony nie mają możliwości podsłuchiwania przez zwykłe osoby. Oczywiście odpowiednie instytucje mają taką możliwość. Aczkolwiek, często uczniowie noszą zegarki smartwatch’e i one mają już możliwość podsłuchiwania, nawet przez rodziców w domu.

- Czy młodzież teraz częściej używa telefonów?

- Zdecydowanie tak. Współczesna młodzież nie wyobraża sobie spędzenia nawet jednego dnia bez telefonu komórkowego. Niestety, tak ogromne przywiązanie do urządzeń mobilnych powoduje groźne dla zdrowia i życia uzależnienie nazywane fonoholizmem.

- Skąd możemy wiedzieć, czy ktoś nie udostępnia naszych danych osobistych?

- Tak na dobrą sprawę, nigdy nie jesteście tego pewni. Trzeba bardzo uważać na to, co robicie i piszecie w Internecie. Wszystkie te dane niestety mogą wypłynąć gdzieś dalej. Jest duże niebezpieczeństwo, zwłaszcza dla uczniów w waszym wieku, że nawet jak udostępnicie jakieś zdjęcie czy film i nie założycie ograniczeń w dostępie tak, aby mogła to obejrzeć dana liczba odbiorców, niestety może się wydarzyć, że te zdjęcie zostanie rozpowszechnione większej grupie osób. Duża ostrożność nie zaszkodzi.

- Czy dawne telefony były bezpieczniejsze?

- Na pewno tak. Zapewne ze względu na to, że nie miały w sobie Internetu. Internet jest bardzo dobrym narzędziem pracy, rozrywką, ale tylko wtedy, gdy wiemy, jak z niego korzystać. W tamtych telefonach można było tylko dzwonić i pisać sms-y. To było zdecydowanie bezpieczniejsze aniżeli używanie obecnie rozpowszechnionych smartfonów. Internet w telefonach wiąże się z niebezpieczeństwem, ale też należy docenić to udogodnienie. Jeśli korzystamy z telefonów rozważnie, wówczas są fajnym i bezpiecznym narzędziem.

- Na czym polegają aplikacje rodzicielskie?

- Kontrola rodzicielska to doskonały sposób na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa w sieci. Istnieje wiele filtrów, które blokują dostęp do stron o nieodpowiedniej treści. Bardziej zaawansowane programy do kontroli rodzicielskiej mogą blokować pobieranie plików, wyłączać komputer o wybranej porze (na przykład, gdy rodzice nie chcą, aby podczas ich nieobecności spędzało długie godziny w sieci lub grając) czy wysyłając specjalne raporty aktywności dziecka w Internecie.

Rodzice za pomocą takich aplikacji mogą również sprawdzić np. gdzie jest dziecko, co robi na telefonie i tak dalej.

- Czy nasze wiadomość są gdzieś przechowywane?

- Oczywiście. Pamiętajcie, jeżeli wysyłacie wiadomość poprzez sieć komunikacyjną, każdy operator zapisuje wysłane wiadomości. Na pewno operatorzy przechowują informacje przez określony czas.

- A jaki to jest czas?

- Myślę, że przez bardzo długi czas, np. pamiętajcie, że w Internecie nigdy nic nie ginie, zawsze można to odzyskać. Jest też niebezpieczeństwo, że nawet jak coś usuniecie, to niektóre osoby potrafią szybko to odszukać i wykorzystać (np. Policja). Dlatego trzeba bardzo rozważnie używać telefonów, bo ta zwykła czynność może niestety przysporzyć wiele problemów.

Julia Jaworska (5D)
Julianna Skrok (5D)
Daria Kowalewska (5D)

2019/2020 NR 2 - CO TO ZNACZY BYĆ DOBRYM NAUCZYCIELEM?

Wywiad z bohaterem literackim Johnem Keatingiem z utworu pt. "Stowarzyszenie Umarłych Poetów". Zupełnie nowy nurt pedagogiki. Do wybrania ścieżki kariery zmotywowała go pasja. Dziś John Keating opowie nam, jak inspirować i uczyć młode pokolenia literatów.

R: Dlaczego właśnie nauczyciel, a nie literat bądź publicysta? Co kierowało Panem podczas dokonywania wyboru?

J.K: Lubię pracę z młodymi. Sądzę, że każdy z moich uczniów ma w sobie potencjał. Staram się im pokazywać prawdę w jak najbardziej interesujący sposób.

R: Uważa Pan, że wspiera Pan swoich podopiecznych? Z tego co wiem, darzą Pana sympatią.

J.K: Uczę w szkole z internatem, co za tym idzie, w pewnym stopniu ja, jak i inni nauczyciele zastępujemy młodym rodziców. Gdy mnie o coś zapytają, staram się dzielić z nimi moimi doświadczeniami i wiedzą.

R: Według wielu opinii Pana lekcje bywają kontrowersyjne, choć dla uczniów ciekawe. Jakie metody Pan stosuje oraz co Pana inspiruje?

J.K: Nigdy nie byłem zwolennikiem biernego czytania podręczników. Aby myśleć jak poeta, trzeba najpierw nauczyć się różnych spojrzeń na świat. Piękna literatury nie zamyka się na papierze. Warto uczyć na powietrzu, w ruchu. W końcu wielcy poeci nie napisali swoich dzieł, siedząc zamknięci w sali lekcyjnej.

R: Skoro wychodzi Pan za schemat, to czy nie ogranicza Pana podstawa programowa?

J.K: Nie każdy dobry wiersz jest w podręczniku i nie każdy wiersz w podręczniku jest wybitny. Kiedyś kazałem wyrwać interpretację utworu z książki. Szczerze? Była beznadziejna. Cieszę się, że moi uczniowie mają gust literacki. Chcę im pokazać, że czasem mniej znane nie oznacza gorsze. Dla mnie wiele znanych dzieł jest po prostu pusta i bezwartościowa, więc po co mam na nie tracić lekcje i uwagę uczniów.

R: Dziękuję Panu za ten wywiad. Cieszę się, że w szkołach nadal pracują ludzie z pasją.

Julia Maciejczuk
Martyna Pankiewicz
Julia Wojda
Julia Wójtowicz
Ania Jachimowska
Natalka Wawrzyniak
(absolwentki)

2019/2020 NR 2 - JAK OKAZAĆ KOBIECIE SZACUNEK?

Przeprowadziłyśmy wywiad z Panem Pawłem Stelmachem - nauczycielem historii - o szanowaniu kobiet i dziewczyn.

Czy kobietom należy się szacunek?

Tak. Każdy chłopak i mężczyzna powinien szanować kobiety i dziewczyny.

Jak okazać kobiecie szacunek?

Mężczyzna czy chłopak powinien w stosunku do dziewczyny oraz kobiety być miłym, okazywać im szacunek, innymi słowy: powinien być dżentelmenem. Na pewno nie powinien bić, wyzywać i obrażać kobiet i dziewczyn.

Czy uważa Pan, że każda kobieta jest piękna?

Tak, uważam.

Jaka według Pana powinna być kobieta?

Według mnie, powinna być mądra, miła i … kobieca.

Julia Jaworska (5D)
Julianna Skrok (5D)
Daria Kowalewska (5D)

2019/2020 NR 4 - P. DYREKTOR KRYSTYNA SOSNOWSKA

Jak to jest być dyrektorem?
Praca dyrektora jest dla mnie bardzo satysfakcjonująca. Cieszy mnie, kiedy szkoła jest doceniana, a uczniowie zdobywają optymalne wyniki w nauce czy nagrody w konkursach. Jednakże przyznaję, że jest wiele sytuacji, które wymagają opanowania i stalowych nerwów. Muszę podejmować trudne decyzje, mając na uwadze przede wszystkim dobro dzieci. Na przykład obecna sytuacja jest dużym wyzwaniem dla wszystkich dyrektorów, bo musimy zapewnić ciągłość uczenia w sytuacji, kiedy uczniów nie ma w szkole. Ale muszę przyznać, że jak udaje mi się sprostać wyzwaniom, to nawet mierzenie się z trudnymi sytuacjami, wciąż związane jest z zadowoleniem i zawodowym spełnieniem.

Dlaczego Pani została dyrektorem?
Dla mnie był to taki naturalny bieg rzeczy. Od początku swojej kariery zawodowej związana jestem ze szkołą. Pracując w niej jako nauczyciel, zdobywałam doświadczenie. Stopniowo zaczęłam dążyć do tego, żeby moja odpowiedzialność za funkcjonowanie szkoły się zwiększała. W końcu zostałam wicedyrektorem, a potem dyrektorem.

Ile Pani przebywa w pracy?
Ilość spraw, obowiązków i nieprzewidzianych sytuacji sprawia, że trudno mi policzyć ten czas przebywania w pracy. Jeśli dane okoliczności ode mnie tego wymagają, pewne zadania realizuję nawet wtedy, kiedy moi uczniowie i pracownicy są już w domu.

Czy ma Pani czas na inne zainteresowania poza pracą? Jak tak, to jakie?
W wolnym czasie słucham muzyki i czytam książki. Lubię spacerować, a podróże uwielbiam.

Czy lubi Pani swoją pracę?
Bardzo lubię swoją pracę i szczerze - nie wybrałabym innej drogi zawodowej.

Jak wygląda Pani szkoła marzeń?
To szkoła szczęśliwych uczniów, dająca warunki do nauki, rozwoju pasji i zainteresowań. To również szkoła nowoczesna na miarę XXI wieku, dająca możliwość podróżowania – mobilności uczniów w ramach projektów międzynarodowych, a w sytuacjach np. pandemii, korzystająca z takich technologii, aby umożliwić uczniom kontynuowanie nauki poza murami szkoły. Mam nadzieję, że chociaż w części zrealizowałam swoje marzenie 😊

Julia Jaworska (5D)
Julianna Skrok (5D)

  • 2018-2019-1
  • 2018-2019-2
  • 2018-2019-3
  • 2018-2019-4
  • 2018-2019-5
Copyright © 2013. Marcin Leśniewski  Rights Reserved.